This blog has moved to: www.studio-paars.nl

June 3, 2010

* Knit baby blanket


I'm moving my blog; the new location of this post is: Studio Paars - Knit baby blanket

Mijn blog verhuist; de nieuwe locatie van deze post is: Studio Paars - Dekentje gebreid voor baby

======================================================

I started knitting this baby blanket thinking that it would most likely be useful sometime soon. I had no idea at the time, but I was knitting it for Little Brother :) After I found out I was pregnant I sped up a bit but it still took me about a year to finish (not knitting continuously, really!) 
It's made with Drops Muskat in an off-white and a dark green. I made the pattern up myself: the border is knit in seed stitch, the body in stockinette with some YO's and purl rows at regular intervals. 
It's really nice and soft and has a lovely drape. I didn't get the blocking right though, so it's not quite a rectangle, and I'm not quite happy with the way I joined the new balls of yarn. Still pretty proud of it though :) My first knit blanket ever, and basically my first knit thing that's bigger than a scarf :D


Ergens in het voorjaar van 2008 kreeg ik ineens in mijn hoofd dat ik een babydekentje wilde breien. Voor wie wist ik niet, maar ik ging er van uit dat er wel binnen enige tijd ergens een baby'tje geboren zou gaan worden. Op mijn gemak bestelde ik het garen, verzon een patroontje en begon te breien.
Tegen de tijd dat Sinterklaas weer terug naar Spanje ging was ik zelf degene die het dekentje zou gaan houden! Dus was enige haast nu wel geboden, en in april 2009, nog steeds ruim op tijd dus, had ik hem af. Het was het eerste dat af was voor Kleine Broer achteraf bekeken. Zijn kamertje zou pas bewoonbaar zijn ruim een week na mijn uitgerekende datum in augustus...


Het garen had ik bestel bij Hobbydoos, het is Muskat van Drops, 100% egyptisch katoen, in de kleuren naturel en flesgroen.


Het patroon is in tricotsteek met om de aantal toeren een ribbeltoer, en een toer met muizegaatjes. De groene rand is in gerstekorrel. Het idee is dat de gerstekorrel het geheel een beetje 'in vorm' houdt. Dit werkt niet helemaal zo goed als ik had gehoopt maar het is in elk geval mooier dan zonder rand.

En zowel ikzelf als KLeine Broer zijn er erg blij mee. Er zitten nog een paar kleine schoonheidsfoutjes in, een volgende keer zou ik waarschijnlijk toch liever een gehaakt randje maken (eerst nog oefenen!) en het afhechten van de draden had ik ergens gelezen moest je doen door de draden uit elkaar te pluizen en dan ieder strengetje afzonderlijk door je werk te weven (nooit doen met katoen! Je ziet alles!).
Maar het is een heel fijn dekentje geworden, lekker zwaar maar heel soepel, niet te warm en niet te koud, ik prop hem makkelijk in de luiertas, en het heeft iets wat ze in het engels een mooie 'drape' noemen (weet niet zo goed een woord hiervoor, maar het betekent dat het mooi valt).


2 comments:

  1. ik vind het alvast een geweldig dekentje!

    ReplyDelete
  2. Heel knap! Dit meot ik nog al gaan leren....gelukkig komt de herfst en winter er weer aan!

    ReplyDelete