This blog has moved to: www.studio-paars.nl

September 7, 2011

Opnieuw geverfd met vlier en bonen

Maar meteen het vervolg van het verf-experiment dan :)
De laatste vlierbesjes leken me wel iets om uit te proberen. Ik had al hier en daar gelezen dat het geen kleurvast resultaat oplevert, maar lekker eigenwijs ben ik het toch gaan proberen.

On with the follow-up of the natural dyeing experiment then :)
The last elderberries seemed like something to give a try. I had read somewhere they don't leave a colourfast result, but I wanted to see for myself.

006_vlierbad
006_vlierbad, a photo by het groene kamertje on Flickr.

Beide doeken weer geknoopt en erin gedaan. Ik had nog een restje zwarte bonen liggen en naar aanleiding hiervan heb ik die er ook bijgegooid, in de hoop dat het roze-rode van de vlierbesjes en het blauwe van de bonen samen paars zou worden.

Het resultaat was ronduit spectaculair!

I knotted both cloths again and put in the dyevat. I had a few leftover black beans, and with this this blogpost in mind I chucked them in at the last moment, hoping that the pink from the berries and the blue from the beans would combine into a nice purple.

The results were simply spectacular!

013_resultaatvlierbonen2

010_resultaatvlierbonen1

Maar.... toen ging ik ze uitspoelen en drogen en bleef er dit van over:

But... when I rinsed and dried them I was left with this:

012_resultaatvlierbonen1

015_resultaatvlierbonen2

Helaas... de vlier bleek inderdaad geen blijvend resultaat te geven. Het blauwe van de bonen heeft wel gehouden, maar is ook een stuk lichter geworden.

Op naar de volgende poging ;)

Unfortunately the elder didn't take, as I should have expected. The blue from the beans did keep, but became a lot lighter.

Unto the next try ;)

3 comments:

  1. nou ja, je kon het proberen toch?
    wel raar, dat zo`n vliervlek in je goeie goed, wèl hardnekkig blijft zitten :(
    ik ben benieuwd naar je volgende experiment.
    groetjes Anna.

    ReplyDelete
  2. Haha ja dat dacht ik dus ook! Maar helaas...

    ReplyDelete
  3. Both the before and after are quite lovely, each in their own way. Very nice.

    ReplyDelete