This blog has moved to: www.studio-paars.nl

September 10, 2010

* Vlaggetjes slinger met verwisselbare letters / cijfers tutorial

->I'm moving my blog; the new location of this post is Studio Paars - DIY: sew bunting with exchangeable numbers
->Mijn blog verhuist; de nieuwe locatie van deze post is Studio Paars - DIY: naai een vlaggenslinger met verwisselbaar cijfer

+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+


Op deze vlaggetjesslinger is een naam in vilten letters genaaid, en een verwisselbaar cijfer van vilt, zodat je 'm voor elke verjaardag opnieuw kunt gebruiken. Je hoeft alleen maar elk jaar een nieuw cijfer van vilt te knippen.


Benodigheden:
  • stofjes voor de vlaggetjes
  • bias band of eventueel ander band (zo lang als de slinger moet worden)
  • klitteband (klein stukje)
  • karton (voor de mal van het vlaggetje)
  • papier (voor de mal van de letters)
  • gekleurde lapjes vilt
  • borduurzijde (of gekleurd garen)
  • schaar (eventueel een aparte stof- en papierschaar)
  • lineaal (optioneel)
  • 'circular cutter' (optioneel)
  • snijmat (optioneel)
  • potlood
  • geodriehoek (optioneel)
  • naaimachine (optioneel)


Eerst moet je nu bedenken hoe lang je slinger moet worden, en hoe groot de vaggetjes. Ik wilde graag grote vlaggetjes, ongeveer het formaat van een vaantje, dus heb een mal van karton gemaakt: ik knipte een driehoek van 20 cm breed x 30 cm lang.
De makkelijkste manier om je driehoek twee gelijke zijden te geven is met een geodriehoek, maar het kan ook zonder: trek een middellijn die haaks op de (rechte!) zijkant van je karton staat (controleer met je lineaal of met iets anders dat een rechte hoek heeft). Maak op deze middellijn een markering 30 cm vanaf de rechte zijkant. Maak dan markeringen aan de rechte zijkant, 10 cm vanaf aan beide kanten van je middellijn. Verbind nu je markeerpunten met twee schuine lijnen en voila, je hebt een perfecte driehoek.


Leg nu je kartonnen mal op je stof en teken erlangs met een potlood aan de verkeerde kant van de stof.


Gebruik een schaar of een 'circular cutter' met een lineaal om de driehoek uit te knippen. Herhaal dit zodat je 2 driehoeken stof hebt voor 1 vlaggetje. Je kan natuurlijk ook de stof dubbel leggen, dan ben je in 1 keer klaar. Vooral makkelijk als je met de 'circular cutter' werkt (weet iemand eigenlijk hoe zo'n ding heet in het nederlands?).



Nu moet je bedenken hoeveel vlaggetjes je nodig hebt. Als je met een korte naam werkt, zoals bijvoorbeeld Max, is het misschien handig om de naam te herhalen, of om spaties tussen de letters te plaatsen, of om de tekst aan te vullen (bijv. Max 6 jaar). Maar als je, als voorbeeld, een slinger maakt voor Martijn die 2 wordt, heb je minstens 11 vlaggetjes nodig: 1 voor elke letter (dus 7), 1 voor het cijfer, 1 voor de spatie tussen de naam en het cijfer en nog 2 voor het begin en het eind.

Voor mijn slinger had ik 12 vlaggetjes nodig, en ik koos ervoor om 12 verschillende stofjes te gebruiken, in allemaal verschillende groentinten. Maar je kan natuurlijk ook voor bijvoorbeeld 2 verschillende stofjes kiezen.


Dan bepaal je hoe groot je je letters wil hebben. Ik knipte een mal die op het smalste punt ongeveer 9 cm breed is, en ongeveer 12 cm hoog. Daarbinnen moeten mijn letters passen (denk wel aan naadtoeslag voor de zijkanten!)


Eerst ben ik zelf in dit vakje letters gaan tekenen, maar dat bleek nog best lastig, dus heb ik uiteindelijk gewoon de letters die ik nodig had afgedrukt in een extreem groot lettertype (270 punts dacht ik). Kijk goed of de afmetingen kloppen, pas desnoods nog wat aan, en knip nu je letters netjes uit het papier.


Knip nu alle letters die je nodig hebt (let op eventuele herhalingen!) uit je vilt. Als je wilt dat je slinger dubbelzijdig is, knip dan alles 2 keer. Speld je letters op je driehoeken.


Als je een dubbelzijdige slinger maakt, is het op dit punt het handigst als je allle driehoeken op de grond legt in de volgorde zoals je ze wilt, en dan alle letters op de juiste plek op het juiste driehoekje vastspeldt. Zo weet je zeker dat je later geen fouten meer kan maken. (eigenwijs als ik ben heb ik deze stap overgeslagen, maar voor de duidelijkheid hier een schetsje van wat ik bedoel)


Naai nu de vilten letters op de driehoeken. Ik vind het een mooi effect geven als je vrij grove steken gebruikt, in een beetje een afstekende tint borduurzijde.


Naai op de driehoek waar het cijfer moet komen, een stukje van de harde kant van het klitteband. Als je alle letters ook verwisselbaar wilt maken, doe dit dan voor alle tekens.
Test even of je vilten cijfer er goed op past, en ook goed blijft zitten. Als het niet goed blijft zitten, naai dan achter je vilten cijfer het resterende stukje (zacht) klitteband.
Ik gebruikte zelfklevend klitteband, maar dit plakte niet genoeg dus heb ik het uiteindelijk met een paar steekjes vastgezet. Als je dit ook doet, LET DAN OP! Zowel je naald als het garen dat je overhoudt zitten na afloop vol met lijm en kan je weggooien!



Nu kan de naaimachine uitgepakt worden! (als je geen naaimachine hebt, kan je ook alles met de hand naaien). Speld de driehoeken met de goede kanten op elkaar, en let goed op waar je je letters legt.


Gebruik een kleine stiksteek en naai nu alleen de schuine kanten aan elkaar (geen gedoe met zigzaggen ofzo).


Na het eerste vlaggetje niet je draad afknippen, maar gewoon een stukje doortrekken en daarna meteen het volgende vlaggetje naaien.



Na alle vlaggetjes gestikt te hebben knip je alle draadjes netjes af.


Knip nu naast het onderste puntje schuin omhoog wat stof weg, zodat je straks een mooie srakke punt krijgt.


Keer het vlaggetje binnenstebuiten en knip aan de bovenkant de hoekjes mooi recht. Knip eventuele verdere onregelmatigheden aan de bovenkant ook weg, zodat het een mooie rechte lijn vormt.


Herhaal dit voor alle vlaggetjes.


En strijk ze nu mooi glad.



Je hebt nu vlaggetjes! Leg ze zorgvuldig op een stapel in de goede volgorde, en pak je rol biasband. Begin met een lang leeg stuk, zodat je extra ruimte hebt om je slinger vast te knopen. Kies een brede zigzagsteek, leg het begin van je biasband onder je naaimachine, en naai het een flink stuk (ongeveer 50 cm) leeg dicht.


Na 50 cm pak je je eerste vlaggetje. Leg nu heel nauwkeurig je eerste vlaggetje tussen het biasband en speld het vast. Nu je biasband verder dichtnaaien en je eerste vlaggetje komt er vanzelf tussen te zitten (weer geen gedoe met afwerken ofzo :)



Herhaal deze stap met al je vlaggetjes. Gewoon steeds een stukje band leeg vastnaaien, en dan weer een vlaggetjes er tussen naaien. Let op de goede kant van je vlaggetjes als je slinger dubbelzijdig wordt! (ik moest 1 vlaggetje loshalen omdat ie achterstevoren zat...)


Let erop dat je de vlaggetjes op gelijke afstanden van elkaar plaatst (ik maakte de afstanden tussen de vlaggetjes grofweg even breed als de vlaggetjes zelf), en dat je genoeg biasband overhoudt voor de hele slinger (als je tekort komt kan je altijd nog een nieuw stuk biasband gewoon vastnaaien aan het oude).

Op het eind weer een flink stuk (ongeveer 50 cm) leeg biasband dichtstikken en tada! Hij is af!


Alle commentaar en reacties zijn welkom!
Ook over de tutorial, het is mijn eerste namelijk :)

UPDATE: later bedacht ik me dat het mooier staat als je het cijfer met borduurzijde rondom afwerkt met een festonsteek. Zo lijkt hij meer op de rest (ik moet dit zelf nog doen dus tzt volgen foto's!)


4 comments:

  1. En gefeliciteerd met de jarige & de mooie vlaggen! :)
    Fijne weekend!

    ReplyDelete
  2. wat een duidelijke tut! dank je wel ! misschien maak ik hem wel eens.

    ReplyDelete
  3. bijzonder creatief en niet te vergeten super handig!

    ReplyDelete
  4. Hoi! Wat een leuk idee zeg! Heb net weer de plastic verjaardagsvlaggetjes van de Hema in de kast geborgen. Maar nu lijkt het me leuk om voor onze toekomstige spruit een persoonlijke slinger te maken! De gids ziet er heel erg handig uit!

    ReplyDelete